Çocuğum İçin

Gözyaşlarını Gülümsemeye Döndürmenin Yollarından Birinin Bir Bardak Su Olduğunu Biliyor musunuz?

Yeteri kadar su içememenin çocuklarda konsantrasyon eksikliği ve uyuşukluk yaptığını biliyor musunuz?

Çocukların bedenlerinde yetişkinlere oranla daha fazla su vardır ve dolayısıyla susuzluğa yetişkinlere göre daha duyarlıdırlar.(1)Yetişkinler günde vücutlarından % 4 su kaybederken bu oran çocuklar için % 15'dir.(2)

Örneğin 5 kg ağırlığında bir çocuk vücudunun günlük faaliyetleri ile kaybettiği suyu yerine koyabilmek için 0,75 litre suya ihtiyaç duyarken bu oran 70 kg ağırlığında bir yetişkin için 2,9 litredir.(3)10 kg ağırlığında bir çocuk ise günde 1 litre suya ihtiyaç duyar ki bu da yaklaşık 4 bardak suya karşılık gelmektedir.10 yaşında bir çocuğun da su ihtiyacı 1 litre kadardır.

Çocuklar oynarken, dışarıda okulda koşuştururken terleme yolu ile su kaybederler. Kaybettikleri suyu güvenilir su kaynakları ile tamamlamaları gerekir.

Çocuğumun Susuz Kaldığını Nasıl Anlarım?

Bu sorunun kolay bir cevabı maalesef yok. Çocuğunuz size susadığını söylediğinde çoktan susuz kalmış ve buna bağlı bazı semptomlar gösteriyor olabilir.

Okul öncesi çocuklarda yapılan bir araştırmaya göre bu semptomlar ;(4)

  • Kuru görünümlü dil
  • Susuzluk
  • Ağladığında göz yaşının olmaması
  • Küçülmüş gözler

Çocuklarınıza sağlıklı içecek alışkanlıkları kazanmaları için örnek olun.

Şekerli ve gazlı içecekler yerine susadığında ona su verin ve siz de günde 2 litre su içerek çocuğunuza örnek olun.

Çocuğunuza sağlıklı içecek alışkanlığı kazandırabilmeniz için bazı ipuçları;

  • Düzenli olarak su içip içmeyeceğini sorun
  • Vücutlarının suya olan ihtiyacını anlatın ve eğitin
  • Büyük çocuklar için okula giderken yanına bir şişe su verin
  • Okulda ders aralarında su içmesi gerektiğini hatırlatın ve öğretmeni ile konuşun
  • Şekerli içecek tüketimini gözlemleyin
  • Yoğun fiziksel aktivite sonrası çocuğunuza bol miktarda su verin.

Kaynaklar;

  • 1. Fomon S, Nelson S. Body composition of the male and female Reference Infants. Annu Rev Nutr 2002;22:1-17.
  • 2. Howard G and Bartram J. Domestic Water Quantity, Service Level and Health. WHO 2003.
  • 3. WHO, 1993. Guidelines for drinking-water quality: Volume 1 Recommendations 2nd edition, WHO Geneva, Switzerland.[quoted in Howard and Bartram 2003.]
  • 4. Dehydration. US National Library of Medicine and the National Institutes of Health. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000982.htm. Accessed September 2009